maanantaina, maaliskuuta 06, 2006

Ihmispeurat

Taksitar kirjoitti viikonlopun liukkaista keleistä. Myös minä olin tuolloin liikenteessä. Hämeenkatu oli la-yönä todella liukas. Sen saivat myös jalankulkijat huomata. Viikonloppuöinä ihmisillä on tapana ottaa juoksuspurtteja Hämeenkadun yli autojen editse punaisia päin tai paikasta, jossa ei ole suojatietä. Lauantaina kaksi (!) ihmistä kaatui muutaman metrin päähän autoni eteen kadulle rähmälleen. Oli osittain hyvää onnea ja osittain tarkkaavaisuuteni ansiota, etten tällä kertaa ajanut päälle. Joku kerta nimittäin vielä kopsahtaa.

Kerran säikähdin tosissani erästä eteen juossutta tyyppiä ja aloin purkaa pelästystäni asiakkaille: "Jumankauta, mää ajan viälä kerran jonkun tollasen päälle! Noi on pahempia kun peurat. Niillä sentään silmät kiiluu." "Nii, ja persiissä on valkonen heijastin", jatkoi asiakas.

Sitten jo vähän taas hymyilytti.

12 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ajoitko nopeusrajoitusten mukaan eli korkeintaan nopeusrajoituksen sallimaa enimmäisnopeutta?

Minun mielestä tupakan voisi kieltää kokonaan eli tehdä laittomaksi ja poistaa myynnistä. Kuitenkin jonkinlaisen siirtymäajan kanssa ja sponsoroiden korvikkeiden saantia.

Hauska oli tuo kertomasi peurajuttu!

nainen ratissa kirjoitti...

Kuule, en todellakaan muista mitä nopeutta ajoin, eikä sillä ole juuri merkitystä, jos tyyppi sinkoaa tielle eteensä katsomatta kuin heikkopäinen.

Voin jatkaa tuosta tupakasta keskustelua siellä, missä asiaan kommentoinkin.

Holhousyhteiskuntaa kuitenkin vastustan. Saatan olla joskus tulevaisuudessa jopa valmis muuttamaan ulkomaille vain sen vuoksi, jos ilmapiiri täällä menee liian hyssäläksi.

Anonyymi kirjoitti...

Huolestuttavaa, jos ihminen ei pysty vastaamaan siihen, ajoiko ylinopeutta vai ei. Tyhmempi voisi tästä päätellä, että ajat usein ylinopeutta.

Holhousyhteiskunta on termi, jolla vastustetaan järkeviä säädöksiä ja toimenpiteitä. Jos siirryttäisiin sellaiseen yhteiskuntaan, jossa ei "holhottaisi" olisi tilanne pian niin paha, että naiset ja miehet rateissa ja saappaissa alkaisivat nopeasti vaatia "holhoamista".

Hyssälöinti on osoitus rohkeudesta, liian usein maassamme vain hyssytellään kun ei päättäjien rahkeet riitä tekemään tarpeellisia päätöksiä.

Anonyymi kirjoitti...

Hämeenkadulla, ihan noin yleensä ottaen, on suorastaan ikävä ajaa ylinopeutta, koska kiveys täristää niin vietävästi nopeusmittarin noustessa päälle sallitun neljänkympin.

Anonyymi kirjoitti...

Nyt täytyy laitta tähänkin jotain vastausta, mielenkiintoinen aihe meinaan...

Haistakaas kaikki paska jotka ette ole ajaneet taksia liukkaalla mukulakivellä asiakkaan höpöttessä korvaan... siinä on meinaan hieman hankala katsella nopeusmittaria ja vielä varsinkin kun nämä saakelin känniset kamikazet pomppii eteen. Ei siinä jos hyppäisivät kauempana eteen mutta kun aina just kohdalla, syyttäkööt itseään jos jää alle.
Ja se on meinaan aivan saatanan turha kitistä että ammattikuljettaja pitäis ja pitäis, vittu, kokeilkaas ite tehdä tätä duunia...

kyseisenä lauantaina olin minäkin liikenteessä ja todistin omilla silmilläni kun hieman ennen Emmaa joku "peura imitaattori" tuli taksin tönäisemäksi...

-R-

nainen ratissa kirjoitti...

Kik, kyllä minä ajan usein ylinopeutta, mutta en pysty sanomaan, ajoinko juuri tuolloin. Todennäköisesti en ajanut, syystä jonka nimim. 9008 kertoi.

Minulle holhousyhteiskunta on termi, jonka ainoa päämäärä on vain hyödyntää jokainen yksilö yhteiskunnan hyväksi mahdollisimman tehokkaasti. Äärimmillään tämä tarkoitta matrix-yhteiskuntaa, jossa jokainen laitetaan omaan pikku kuplaansa tuottamaan pienestä pitäen. Ei haitallisia aineita, ei onnettomuuksia, ei tarttuvia tauteja, ei valinnanvapautta, ei mahdollisuuksia tehdä virheitä - ei myöskään mitään inhimillistä. Sitä minulle on hyssälöinti.

Kiitos -R- kommentista. Sanoit sen juuri niin kuin asia on.

Anonyymi kirjoitti...

Ok, jos tarkoitat holhousyhteiskunnalla tuollaista, niin olen kanssasi samaa mieltä. En minäkään halua kuvailemasi kaltaista yhteiskuntaa.

Yleensä holhousyhteiskunta-termiä käyttävät kuitenkin ne, jotka vastustavat erilaisia järkeviä säädöksiä ja rajoituksia, sanoen että ne ovat "holhousta". Ilmeisesti heillä ei ole riittävän hyviä oikeita perusteluja mielipiteilleen, koska käyttävät tuota h-sanaa.

Minun mielestä se, mistä monet käyttävät nimitystä "holhous" tai "hyssälöinti" on nimenomaan toisista huolta pitämistä ja inhimillisen näkökulman esille tuomista.

Jos esimerkiksi nähdään, että iso osa ihmisiä juo itsensä juopoiksi ja hengiltä aiheuttaen ongelmia ja kärsimystä myös suurelle joukolle läheisiään ja muita ihmisiä, niin totta hitossa silloin pitää tehdä jotain, hyssälöidä. Aika välinpitämätöntä olisi vaan katsoa sivusta ja sanoa, että "ihmisiä ei saa holhota".

Yleensä ne, jotka vastustavat "holhousta" ovat juuri niitä, joiden tärkeänä päämääränä on vain hyödyntää jokainen yksilö kaupallisten päämäärien hyväksi mahdollisimman tehokkaasti.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvää naistenpäivää, rattinainen!

Ja kiitos -R-:lle paskanhaistatteluista. :/

Anonyymi kirjoitti...

"Kuule, en todellakaan muista mitä nopeutta ajoin, eikä sillä ole juuri merkitystä, jos tyyppi sinkoaa tielle eteensä katsomatta kuin heikkopäinen."

Itse asiassa juuri tällaisissa tapauksissa ylinopeudella on merkitystä.

Kyllähän monesti on sellainen tunne että tässä voisi turvallisesti ajaa huomattavasti nopeusrajoitusta lujempaa (kuten taksit usein tekevät) mutta se nopeusrajoitukseen on laskettu sisään myös tilanteet jossa jotain odottamatonta tapahtuu.

Esim. jos jotain poukkoaa eteesi yllättäen muutaman kymmenen metrin päässä edessäsi on suuri merkitys sillä ajattko esim. nopeusrajoituksen mukaista 40 km/h vai ylinopeutta 60 km/h.

nainen ratissa kirjoitti...

Tämä on juuri näitä perusteluita, joilla alennetaan koko ajan ajonopeuksia. Onko 40 km/h absoluuttisen hyvä kaupunkialueella? Tai 80 km/h maantiellä talvirajoituksena? Jos tyyppi hyppää tarpeeksi rivakasti auton eteen, niin silloin ei auta vaikka nopeutta olisi vain 10 km/h.

Anonyymi kirjoitti...

"Jos tyyppi hyppää tarpeeksi rivakasti auton eteen, niin silloin ei auta"

Aivan, mutta tarkoitin sitä että ei hyppää "tarpeeksi rivakasti" vaan hyppää sillä tavalla että on merkitystä ajatko 40 tai 60 km/h.

No en viitsi rupea enempää rautalangasta vääntämään.

Anonyymi kirjoitti...

http://www.snabbstart.com/film/cabriolet-vs-farmor.aspx