Sain kyytiini Väylät ja liikenne -seminaariin osallistuneita henkilöitä. Kun kerran paikalla oli oikein asiantuntijoita, päätin kysyä heidän mielipidettään yhdessä asiassa, jossa minusta ollaan menossa kunnolla metsään Tampereen liikennesuunnittelussa.
NR: Mitenkäs tuo Paasikiven-Kekkosentie? Olettekos perehtyneet siihen? Että mitenkä ne ruuhkat ratkaistaan?
Asiakkaat: Kapea väylä ja paikka. Hankalaa on. Tunneli.
NR: Joo, kaikki vouhkaa siitä tunnelista, mutta eihän se mitään läpimenoa ratkaise yksinään, jos siinä on edelleen useita liikennevaloliittymiä. Liikenne pysähtelee yhtenään, ja ainut joka hyötyy tunnelista on YIT rakentaessaan rantamaisemaan kovan rahan pytinkejä. Ja kukas sen tunnelin maksaa?
Asiakkaat: No sen nyt tietää, kuka sen maksaa... Vaan vaikea tuota on valoittakaan tehdä.
NR: Menkääpäs ekskursiolle Maltalle. Euroopan suurin autotiheys per henkilö, eikä juurikaan liikennevaloja. Melkein kaikki liittymät on toteutettu rampeilla ja kiihdytyskaistoilla. Homma toimii kuin junan vessa!
Asiakkaat: Tuota... Oishan Maltalla kiva käydä, mutta ei taida nuo liikennejärjestelyt oikein sopia meidän intresseihin...
NR: ????
Asiakkaat: No kun me myydään liikennevaloja...
9 kommenttia:
Loistavaa! Sain hyvät naurut :D
taas kerran parasta =)
Tuota noin... tunnelin idea on juuri päästä eroon liikennevaloista.
Liikennevaloja ei siis olisi enää missään Lielahden ja TaYS:n välillä. Tosin nämä kaksi olisivatkin sitten seuraavien toimenpiteiden kohteet.
Millähän sinne tunneliin ajetaan, jos ei ole valoja tai liittymiä? Siirrytään jollain nano-nano-sädettimellä?
Pointti on, ettei tunneli ratkaise mitään muuta kuin YIT:n pulman, minne rakentaa tuhansia uusia asuinneliöitä keskustan tuntumaan. Haluan oikeasti nähdä suunnitelman, jossa näkyy liittymät Paasikiven-/Kekkosentielle. Mikäli ne on ratkaistu liikennevaloilla, metsään mennään. Se, ovatko liittymät vanhalle tielle, tuleeko joku lisäkaista vai tunneli, ovat toissijaisia juttuja liikenteen sujuvuuden kannalta. Ramppeja, kiihdytyskaistoja, ylityksiä ja alituksia ilman pysähdyksiä - sillä liikenne saadaan sujumaan.
Tunneliin ajetaan samalla tavalla kuin nykyiseen Karkunvuoren tunneliin (vaikkei pituus olekaan aivan vertailukelpoinen). Valtatie johtaa tunneliin. Jos tunneliin ei halua, on valtatieltä käännyttävä pois. Tähän käytetään juurikin eritasoliittymiä. Vasemmalle kääntyvät eivät enää kohtaa vastaantulijoita.
No Karkunvuoren tunnelia ei todellakaan voi verrata Tampellan tunneliin. Noita kokoamisramppeja vain on kaksi tai kolme, joten ruuhkat siirtyvät tuolla suunnitelmalla vaeltamaan keskustan kaduille. Idyllisen Uuden Tampellan asukkaat tuskin pitävät ajatuksesta, että suurin osa keskustan tunneliin/tunnelista pyrkivästä liikenteestä hyörii heidän asuinalueellaan.
Myönnetään, ei täysin huono suunnitelma, mutta todella keskeneräinen.
En oikein ymmärrä tätä.
Miksi se liikenne, joka nykyään menee pitkin valtatietä, ei menisi valtatietä sen jälkeen, kun valtatietä muutetaan sujuvammaksi liikennevalojen poiston ja tunnelin avulla?
Hehehehe Jokaisella taholla oma näkökantansa
Hei! Osallistuisitko mun jouluhaasteeseen? =)
Lähetä kommentti