keskiviikkona, heinäkuuta 05, 2006

Karttoja & neuvoja

Monet asiakkaat kyselevät datalla näkyvästä kartasta. Samat vakiovastaukset saan antaa monta kertaa viikossa:

- Ei, se ei ehdota minne minun pitäisi kääntyä.
- Luojan kiitos, se ei varsinkaan juttele mitään.
- Joo, nähdään kyllä tämä auto tuossa kartalla, se on tuo sininen piste.
- Niin, en tosiaan löydä täältä kotikatuanne, jos se on melko uusi.

Juttelin eilen yhden asiakkaan kanssa oudommista osoitteista, kartoista ja perille löytämisestä. Kehuin hänen tapaansa kertoa määränpäänsä taksinkuljettajalle: sekä kaupunginosa että itse osoite. Tällöin kuski voi lähteä välittömästi oikeaan suuntaan, vaikka katu olisi outo. Matkalla on sitten hyvää aikaa näpytellä tarkka paikka datalta esiin.

Viime aikoina olen jollain lailla ärsyyntynyt tiettyihin keski-iän paremmalla puolella oleviin ihmisiin, joilla on ikävä tapa kertoa määränpää tyyliin: "Lähdetään Ylöjärven suuntaan." Lähellä Ylöjärveä vinkataan hieman lähemmäs: "Mennään kohti Asuntilaa." Asuntilan risteyksessä lopulta pudotetaan salaperäisyyden verho ja kerrotaan katuosoite. Talon numeroa ei toki paljasteta, vaan perillä sanotaan: "Pysähdy tuossa kun on tuo Volvo pihassa." Joskus tekisi mieli huutaa, että eikö se nyt pemalauta jurkele olisi ollut helpompaa sanoa, että mennään Ylöjärvelle xxxxkatu 5:een!

Edellisiä pahempia ovat ne, jotka opastavat vähintään puolet matkasta "oikealle", "vasemmalle". Yksi vanhempi kollega sanoi kerran, ettei siedä moista yhtään. Hän on jumaliste autokoulunsa joskus käynyt ja ajanut vuosia taksia. Jos osoitetta ei heru, auto ei liikahda senttiäkään.

Olen samalla linjalla vanhemman kollegan kanssa, mutta annan tulevaisuudessakin keski-ikäisten (miesten) toisinaan päteä neuvomalla minua risteys risteykseltä. Kun olen hyvällä tuulella. Eli tosi harvoin.

17 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

pakko neuvoa. kun se teidän datapääte ajattaa väärää kautta, sieltä missä on nykyään pyörätie....

-doktor koo

nainen ratissa kirjoitti...

Datapääte ei "ajata" mistään. Kartta voi toki virheellisesti näyttää pyörätien ajotienä, mikä saattaa aiheuttaa sekaannuksia. Me itse päätämme reitit, ei mikään data (ellei asiakas halua ajaa tiettyä reittiä).

Kolleega kirjoitti...

Kuulostavatpa asiakkaat tutuilta sielläkin ja data samaten. Tätähän se on ja jossain vaiheessa tulee säkki täyteen...

pikku h kirjoitti...

Neuvomista tapahtuu vaikkei taksia ajaisikaan. Tutussa suurehkossa kaupungissa hääjuhlapaikalta porukkaa baariin heittäessä erehdyin kysymään: "Pääsihän siitä ja siitä kulmalta keskustaan päin?" Noin itseni ikäinen naikkonen sitten päätti neuvoa loppureitin risteys risteykseltä, vielä käsillään varmistaen että erotan vasemman oikeasta..

tuurari kirjoitti...

Joo, neuvojat on parhaita. Varsinkin kun sanotaan osoite lähtiessä ja sitten neuvotaan väärin:

- Tästä käännyt vasemmalle...
- Tarkoitit varmaan oikealle?
- No niinhän mä just sanoin!

:P

Anonyymi kirjoitti...

minä olen asiakkaana järkeillyt asian niin, että kaupunginosa + osoite-tekniikka on toimiva ja hyvää käytöstä. joskus olen tosin miettinyt, että onkohan kuskista ärsyttävää, kun vihjaan toisinaan kummasta suunnasta katua kannattaa lähestyä. sen keskelle, kun on joku keksinyt iskeä puiston.
-strangelove-

9008 kirjoitti...

Nämä pimittäjät ovat kyllä hauskoja. Kerrankin yksi naisihminen käski ajamaan ensin Kauppahallin tykö, ja kun vienosti kysyin, minne sitten jatkettaisiin, hän totesi vaimeasti: "Mennään... tonne yhteen paikkaan."

Ihankohan tosissaan kuvitteli pääsevänsä perille ilman, että minä saan missään vaiheessa tietää määränpäätä?

katriina kirjoitti...

Mä erityisesti tykkään täällä keskuksen päissä heistä, jotka tilaavat taksia seuraavasti:

Meikä: "Taksi"
Asiakas:" No tää ja tää morjes. Tarttisin auton"
Meikä: "Joo?"

...pitkä hiljaisuus....

Asiakas:" Ainiin, sä tarttet varmaan osoitteen?"
Ja tätä ei tapahdu sillontällön vaan jokainen päivä, siks mun suosikkiasiakkaita onkin just henkilökunta. :) He kun kertovat selkeästi paikan, oven ja asiakkaan nimen.

Anonyymi kirjoitti...

Ihan totta, minä en aina tiedä osoitetta, johon olen menossa, mutta tiedän, miten sinne ajetaan. Silloin saatan ensin antaa sellaisen yleisen ohjeen:"Aja kohti Yleä Pasilassa". Kun sitten seuraava tuttu pytinki pilkottaa kerron tarkemmat ohjeet. Onko tosiaan niin, etteivät taksinkuljettajat yleisesti halua kuskata muita kuin ositteen tuntevia?

Ja sinne keskuskeen sanoisin, että joku tolkku siinä osoitteenantamispakossakin pitäisi olla. Tilasin taksia Helsingin Liisanpuistikkoon, bussin numero 16 pysäkille. Ei voitu lähettää, kun ei ollut katuosoitetta, no ei ollut, kun se oli puisto. Kerroin, että pysäkki sijaitsee Liisankadulla vastapäätä Lissankatu ykköstä. Ei voitu lähettää, kun ei ollut katuosoitetta. Minun piti kävellä kadun yli ja tilata taksi osoitteeseen Liisankatu 1. Viis siitä, että silloin auton piti tehdä u-käännös päästäkseen jatkamaan siihen suuntaan, johon olin matkalla.

t. Asiakaspalvelija minäkin

nainen ratissa kirjoitti...

Toki voi sanoa, ettei tiedä osoitetta, mutta tietää minne pitää ajaa. Silloin tuo neuvominen on ihan järkeenkäypää. Samoin jos tietää osoitteen olevan hankala, esim. talon pihaan mennään eri kadun kautta kuin mikä osoite rakennuksella on. Useimmiten kyse ei kuitenkaan ole tällaisista tapauksista...

Treella uskoisin kyllä taksin tilaamisen onnistuvan jotakin osoitetta vastapäätä olevalle linja-autopysäkille.

-R- kirjoitti...

Mulla oli tuossa yöllä taas "pitkästä aikaa" kyydissä pari äijää joista toinen heitti lähtiessä osoitteeksi: "ejtaan tonne kalevanharjulle päin", miä tietty kysäisin fiksuna miehenä: "minne sinne?" johon tää pöhlö päättää heittää: "Enpäs kerrokkaan vielä..."
Itse siihen sitten että: "koita ny vaan sanoo niin päästään helpommin perille". Siihenhän tää höhlä tuumas: "en halua kertoo!"... kaks sekunninsadasosaa oli pakko miettiä, mietittyäni laitoin liinat kiinni keskellä hämeenkatua ja tuumasin että: "jäätkö tähän vai kerrotko sen osoitteen?"... alko osoite löytyyn...

ja sitten päätepysäkillä hirvee vinoilu kun ei taksit osaa, ja taksit ei tiedä ja taksit maksaa liikaa ja kuskit on vittumaisia ja auton merkki oli väärä vaikka olikin saksalainen ja kuskin tukka oli huonosti ja pankkikortti ei meinannu kelvata ja kynäkin oli huono... voi ny jo vittu! välillä nää pöhlöt vaan alkaa jurppiin lepposampaakin kaveria...

tällästä siis keskiviikko yönä :)

-R-

Timo kirjoitti...

Katriina, eikö sitä osoitetta voi kysyä ihan suoraan? Asiakaspalvelupisteitä ei näet saa sanomalla vain "Joo?" ja odottamalla, että asiakas itse oivaltaa mitä kaikkia tietoja keskus mahdollisesti tarvitsee.

Muistathan, että vaikka taksin tilaaminenhan on helppoa, jokainen tekee sitä joskus ensimmäistä kertaa eläissään. Lisäksi tämä "Tarttisin taksin" -kommentti yleensä esitetään varmistamaan, että langan toisessa päässä on nimenomaan se tilauksen vastaanottaja, eikä esimerkiksi vaihde tai vastaava.

Kolleega kirjoitti...

Keskus tarvitsee katuosoitteen, jotta voi syöttää tilauksen järjestelmään ja jotta se järjestelmässä menee hakuketjuun ja siitä autoille.

Anonyymi kirjoitti...

Noi sun kuulemat ikuiset kysymykset siitä datapäätteestä on kylläkin sen syytä, että on vaivaannuttavaa olla suljetussa peltikopissa lähellä tuntematonta ihmistä hiirenhiljaa eikä toisaalta ole mitään sanottavaa. Sitten silmiin osuu se pääte (nykyihminen kun on totutettu katselemaan näyttöjä) ja tokaistaan siitä jotakin.

Kata kirjoitti...

Moi, itse ainakin tunnistan itseni tuosta ettei kerro koko osoitetta - vaikken mihinkään salailuun pyrikään.

Hassua, en ole tullut ajatelleeksikaan miksi en heti kerro sitä, tietty sanon aina heti kaupunginosan, ja matkalla sitten loput.

En tiedä, ehkäpä olen ajatellut että se taksinkuljettaja ehtii jo unohtaa osoiteen jos sen heti kärkeen kerron, parempi kertoa matkalla.

Tai ehkä se katuosoiteen kertominen heti kärkeen tuntuu vain jotenkin tylyltä, aivan kuin olisi kova kiire johonkin - suotta sitä heti komentaa niin viimeisen päälle, onhan siitä sitä aikaa ajomatkalla...

Jude kirjoitti...

Minuakin suoraan sanottuna vituttaa nuo osoitteenpihtaajat. Yksi ryhmä on nämä jotka sanovat aluksi vaan - jopa tietoa tarkoituksella pihdaten - että "mennään Espooseen/Vantaalle". Olen toki jo oppinut että Vantaalla tarkoitetaan yleensä Tikkurilaa ja Espoolla Länsiväylän vartta. Välillä haluttaa olla vähemmän korrekti ja teen hieman jäynää: jostain Kalliosta kun lähtee porottamaan kohti Jupperia (Pohjois-Espoossa) tai kohti Länsimäkeä (Vantaan itäisimpiä osia), asiakkaalla kestää aina muutaman kilometrin verran ennen kuin tajuaa että suunta on aivan väärä. Tai sitten suunnistan kohti Espoon keskusta kun asiakas on todennäköisesti menossa Haukilahteen (ovat ihan eri suunnissa) ja perustelen naama peruslukemilla reittivalintaani "No kun et kertonut niin luulin että..."

Eihän tuo mitään hyvää asiakaspalvelua ole, mutta kun joskus asiakkaat osaavat vituttaa rankasti.

Yksi luku on sitten ne jotka sanovat vain kadun, mutta ei numeroa ja alkavat sitten vittuilemaan kun ajaa väärään päähän katua.

Voin kertoa että henkilö pääni sisällä ei ole yhtään niin seesteinen ja kohtelias kuin mitä ulospäin annan ymmärtää.

Anonyymi kirjoitti...

Välillä huvittaa näiden navigaattori-ihalijoiden kommentit. Ensin ihastellaan, että onpa hieno laite, kylläpäs se opastaa hienosti juu. Mutta sitten kun tullaan sinne määränpäähän risteävän tien kohdalle, niin kone (ainakin LT:n VDO..) ehdottaa kääntymistä jompaan kumpaan suuntaan. Ja sitten jos asiakkaan määränpää onkin kadun toisessa päässä, niin sitten asiakas pääsee sanomaan: HAHAA, eipäs tuo kone osannutkaan, ei ne koneet kuitenkaan ihan kaikkea tiedä juu.. No siihen sitten tulee yleensä kommentoitua, että niin mikäs se numero olikaan kun en sitä tuohon koneeseen laittanut...

Ja tähän liittyen voisi tietysti kysyä, minkä takia se kone ylipäätään ehdottaa kääntymistä jompaan kumpaan suuntaan ristevää katua, jos sinne ei ole laittanut mitään numeroa. Eikö järkevämpää olisi laittaa esim. "T"-kirjaimen muotoinen opaste, josta näkisi heti, että kohdekatu on edessä, joko vasemmalla tai oikealla. No ehkä jotkut navit näin tekevätkin.