torstaina, maaliskuuta 15, 2007

Vituttaa, siis kirjoitan

Eilen sain kuulla ystävältä marinaa siitä, miten en ole kirjoittanut pitkään aikaan. Ja harvoin. Kerroin, ettei ole ollut oikein mitään kirjoitettavaa. Tarkemmin ajateltuna se ei ollut totta. Kirjoitettavaa olisi melkein jokaisesta työyöstä. Syy, miksi merkintäni ovat harventuneet, olette te arvon lukijat. Tai tarkemmin sanottuna kommentoijat.

Lähes kaikki kirjoittamisen arvoiset asiat olisivat jollakin lailla negatiivisia juttuja. Märinää asiakkaista, eli oman pääni puhdistamista. Sitä varten blogit kai monesti ovat olemassa. Jos tuuletan päätäni harva se päivä ja annan tulla kaikki vittusaatanaperkeleet tänne luettavaksi, niin aina on joku joka ei siitä tykkää. Sitten saan lukea kommentteja: "Lopeta toi duuni, jos se on susta noin kamalaa" tai "Taidat olla väärällä alalla". Väitän, että joka ikinen kokee työssään hetkittäin äärimmäisiä vitutuksen hetkiä. Meidän ammatissamme ne vain ovat monesti mielenkiintoisia - jopa kirjoittamisen arvoisia. Teidän valintanne siis on laitanko kirjoitushanskat naulaan vai huudanko patoutumani tänne.

Viime yönä vitutti kainaloon pistävä tissiliivin irronnut kaarituki. Vaihdanko alaa?

18 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Minä mieluusti lukisin kaikki vittuuntumisetkin. Asiakaspalvelutyötä valkotakkina tekevänä olen huomannut, että niitä äärimmäisen ärsyyntymisen kynnykselle tuovia asiakkaita on - vaan silti työ voi olla kivaa ja kiinnostavaa. Ja yleensä ne todella kummat, oudot ja ärsyttävät tyypit ovat tarinan kannalta niitä mielenkiintoisimpia.
-Brandon-

Satu kirjoitti...

Anna mennä vaan, tää on sun blogi. Pistä kommentit boikottiin ja kuuntele niitä yhtä vähän kuin huonoja asiakkaita. - Ja voithan aloittaa blogin jossa blogaat huonoista kommentoijista ;)

Täällä ainaki tuetaan sua!

Anonyymi kirjoitti...

Jatka ihmeessä. Älä sinä muiden kommenteista välitä. Itselläkin patoutumia aina töiden takia tulee, blogiini asti en ole vielä tilittänyt töistä juuri mitään, ehkä vielä sekin päivä tulee kun oikein on pakko päästellä. :)

Terveisin HerraX
http://blogitus.net/herrax/

Sigrid kirjoitti...

Taitaa olla oma lehmä ojassa niillä ihmisillä, joiden mielestä asiakaspalvelutyötä tekevä ei saisi koskaan ärsyyntyä asiakkaisiinsa.

Hyvään asiakaspalveluun kuuluu, ettei anna omien fiilistensä ja vaikka mahdollisten ennakkoluulojen liiaksi vaikuttaa työhönsä. Samalla tavalla sitä vaihtaa työminän päälle kiskoessaan persoonattomia työvaatteita niskaan.

Ihmisten on ilmeisesti avaikea käsittää esimerkiksi sitä, että aina niin iloinen myyjätyttönen ei välttämättä hymyilekään jokaiselle vastaantulijalle vapaapäivinään. Sama juttu polkkaamisessa; tätäkin blogia kirjoittaa Yksityishenkilö, ei Taksikuski.

Osittain vikaa on myös meissä lukijoissa. On helpompaa älähtää silloin, kun on täysin eri mieltä kirjoittajan kanssa, kuin silloin kun ei varsinaisesti ole enää mitään lisättävää. Melkein jokaisen juttusi perään voisin päivitellä ihmisten omituista ajatuksenjuoksua ja nostaa hattua siitä, että siitä huolimatta hoidat työsi niin kuin kuuluukin. Harvoinpa sitä kuitenkaan tulee tehtyä.

Niunau kirjoitti...

Älä vaihda alaa.
Kaikki marinat ja nurinat luetaan, kommentoijat voi vaihtaa itse alaa.

Tänää ketutti, eli ei vielä ihan vitutukseen asti menny olotila, rikki menneet sukkahousut. Mutta kävinkin hakemassa sairaslomaa jännetupintulehdukseen ranteessa, enää ei edes ketuta kun saa olla viikon kotona, eikä tarvi harkita alan vaihtoa :D

Pauliina kirjoitti...

Tohon rintsikkaongelmaan auttais vaikka sukupuolenvaihdos ;)
Ei vais, jatka blogaamista, vaikkakin kommentiloota vaimennettuna, loistavia ja opettavaisia tarinoita!
Nykyään katson taksikuskeja aivan eri silmin.

eudokia kirjoitti...

Äänestän jatkoon! Ihme jupisijoita ne jotkut jaksavatkin olla... Jättäkäämme heidät omaan tekopyhään arvoonsa.

Hanna kirjoitti...

Jatka kirjottelua! Kaikkia ketuttaa joskus, mikset kirjottaisi niitä myös tänne? Kommentit on vain toisten mielipiteitä,älä anna niiden vaikuttaa.

kaila kirjoitti...

Miun maailmankatsomus taksikuskien suhteen on muuttunut aikalailla juurikin tän blogin ansiosta. Siis jatka ihmeessä! Asiakaspelveluduunia tehneenä tiedän kyllä että toisinaan ketuttaa ja toisinaan hauskan asiakkaan kanssa nauraa naama punaisena ja toivoo ettei naurunpyrskähdys osunut juuri ko. asiakkaan salaattiannokseen :) Monimuotoisia, kettuuntuneita ja mukavia kyytikokemuksia jään odottamaan.

Gehenna kirjoitti...

Hehehe. Jos pistävä kaarituki vituttaa, ei pidä ruveta taksikuskiksi? Hei, kaikessa asiakaspalvelutyössä on vitutushetkensä, ja valitettavan monessa sellaisessa ei ole mitään ryhmätukea tai debriefingiä. Oon huomannut tämän olevan selkeesti sulle sellaisat sijaistoimintaa, ja sun huomioita on ollut hauska lukea! Anna palaa vaan! Jos ihmiset ei halua lukea marinaa, niin jättäkööt blogin tilaamatta sit!

oblomov jr kirjoitti...

Vastaan sun kysäriin: Älä
vaihda alaa, vaihda ne rintsikat uusiin! :-)

HTH!

/o.

kuumakalle kirjoitti...

Nainen, älä ihmeessä lopeta! Tämä on yksi netin parhaita blogeja, täytyy ryhtyä kommentoimaan useammin, jotta tämä ei lopu.

Obeesia kirjoitti...

Älä lopeta kirjoittamista. Minä kestän kyllä. Tämä on sinun blogisi!

Jude kirjoitti...

Ymmärrät varmaan hyvin syyn, miksi minä aikoinaan laitoin kirjautumisvaateen omaan blogiini – mikään ei vituta niin kuin anonyymi besserwisser. Vaikka itse olen sangen rauhallinen tyyppi, nämä anonyymiteetin takaa viisastelijat (tietämättä asioista juurikaan mitään) herättävät minussa agressioita. Aivan kuten se tietty asiakastyyppi jonka haluaa vain nopeasti ulos autosta.

nainen ratissa kirjoitti...

Kiitos jude, olet ihan paras! Harkitsen myös anonyymien häätöä.

Samppa kirjoitti...

Huomaa, että kaikenlainen negatiivinen palaute tulee kasvaneen huomion ja blogin suosion myötä (siksi ehkä olen itse siltä välttynyt :c) ja siis väistämätön lieveilmiö. Katso vaikka suomi24.fi keskustelualueita.

Kuitenkin anonyymien rajoittaminen pois voisi auttaa oireisiin.

Lusikka lattiaan kirjoitti...

Kuule ny tipu :)
Jos sä lopetat kirjottelun niin mäkin lopetan.... enkä mä aijo lopettaa vielä.
Eli siis säkään et voi vielä lopettaa.

Häädä ne anonyymit pois niin ainakin pääset avautuun takasin jos joku kitisee

-R-

ja uskoisin että -M- on samoilla linjoilla...


:)

Maarit kirjoitti...

Voi ei, ei tätä blogia voi lopettaa, tämä on osa-aikaisen huoltsikan kassan ainoa oikea keino lievittää asiakaspalvelun -siis sen ajoittaisen orjuuttamisen- tuottamaa vitutusta!